Thursday 22 September 2011

Bincangkan dasar pendidikan di Tanah Melayu pd 1957-1963 dlm usha membina sebuah Negara yang merdeka dan bersatu padu

Tema 4
Soalan 4

Bincangkan dasar pendididkan di Tanah Melayu  pd 1957-1963 dlm usha membina sebuah Negara yang merdeka dan bersatu padu.

Pengenalan

Sistem pendidikan merupkan wadah terownting utk melahirkan warga Negara yg berilmu pengetahuan, bertjb, berakhlak dan berketerampilan yg dpt memberi sumbangan kdp masyarakat dan Negara. Justeru itu dasar pendidikan yg digubal mestilah dpt memenuhi kehendak Negara. Penyata Razak 1956 , Penyata Rahman 1960, dan Akta Pelajaran menjadi dokumen terpenting tentang dasar pendidikan negra antara tahun 1957-1963.

Isi

1.    Penyata Razak

i.      Penyata yg diterbitkan pd 1956 ini mencadangkan penubuhan 2 jenis sekolah iaitu –
ii.     sekolah rendah kebangsaan dan sekolah rendah jenis kebangsaan.

iii.    selain itu bahasa Melayu dan BI dijadikan m/p wajib dipelajari di kedua2 sek berkenaan.

iv.   diperingkat sek men hanya satu peringkat sek men shj yg diwajibkan dengan bhs Melayu dan BI dijadikan bahasa yg wajib dipelajari oleh semua murid, jika terdapat lebih 15 org murid, murid2 keturunan India dan Cina dibenarkan mempelajari bhs ibunda masing2

v.    Penyata Razak menekankan unsur2 dan nilai2 perpaduan neg sbg 1 matlamat yg perlu di capai utk menjamin kesejahteraan dan kepentingan masyarakat majmuk di neg ini

vi.   Penyata ini menandakan usaha-usaha memulakan penyatuan sistem pendidikan yg memiliki identity kebangsaan.

2.    Ordinanan Pelajaran 1957

i.      Cadagan yang dikemukakan oleh Penyata Razak telah digubal menjadi ordinan pelajaran 1957

ii.     Ordinan ini mewajibkan kandungan kurikulum yg sama digunakan di semua sekolah

iii.    Pada 1959 sebuah jawatankuasa Penyemak Pelajaran ditubuhkan utk mengkaji semula pelaksanaan sistem pelajaran yg dicadangkan oleh Laporan Razak. Jawatankuasa ini dipengerusikan oleh Menteri Pelajaran ketika itu iaitu Abdul Rahman Talib.
 

3.    Penyata Rahman Talib 1961 dan Akta Pelajaran 1961

i.      Penyata ini memperakukan Penyata Razak dan mengesyorkan cdgn2 drpd Penyata Razak perlu dilaksanakan.

ii.     Cdgan laporan Rahman Talib dimasukkan dlm akta Pelajaran 1961. Anatarnya termasuklah pe;ajaran rendah percuma selama 9 th, kenaikan darjah secara automatik(ting 1-3), peluasan pelajaran teknik dan vokasional

iii.    Akta Pelajaran 1961 mentapkan penggunaan 1 kurikulum yg sama utk semua sek yg berlainan   aliran. Hal ini bertujuan utk mewujudkan perpaduan kaum di Negara ini

iv.   Akta ini  menetapkan bahawa bhs Melayu digunakan sepenuhnya di semua peringkat pengajian iaitu dari sek rendah ke institusi pengajian tinggi. Kanak-kanak perlu mendapatkan pendidikan

v.    wajib sehingga berumur 15 th.

Kesimpulan

Perkembangan pendidikan dari th 1957 -1963 menunjukkan bahwa Negara sedang merangka satu sistem pendidikan yg mempunyai identity Keb. Dasar2 yg digubal ini telah mencorakan sistem pendidikan hari ini.

♥ Thank for reading ♥

No comments:

Post a Comment