Thursday 22 September 2011

Bincangkan faktor2 yg mempengaruhi dasar luar Malaysia dari tahun 1957-1963.

Tema 4

Soalan 8

Bincangkan faktor2 yg mempengaruhi dasar luar Malaysia dari tahun 1957-1963.

Pengenalan

Dasar luar ialah dasar atau pendekatan yg diamalkan oleh sesebuah negera ketika berinteraksi denga  neg lain dlm hubungan antarabangsa. Dasar luar Malaysia diduruskan oleh Kmenterian Luar Negri melalui Wisma Putra. Tujuan Malaysia mengdakan hubungan luar untuk berinteraksi dan menadapat faedah drpdnya. Selain itu ia  juga bertujuan menjamin kedaulatan, keselamatan, persahabatan dan kemakmuran Negara. Dasar luar yg diamalkam akan mendatangkan manfaat kpd kedua2 neg baik dr segi plitik, eko, dan social.

1.    Sumber Ekonomi Negara

Ekonomi neg kita adalah agak kukuh dgn sumber2 yg byk spt minyak, bijih timah, getah dan barangan pembuatan. Keadaan ekonomi yg kukuh ini menyebabkan Malaysia memerlukan rakan dagangan yg kukuh utk memasarkan dagangan dr neg kita. Malaysia juga memerlukan pelancong utk dtg ke Malaysia.

2.    Faktor Sejarah

Persekutuan Tanah Melayu mempunyai hubungan yg baik dgn neg2 Islam. Hubungan dgn neg Islam lain adalah bergantung kpd sejarah dan penduduk negara kita. Majoriti penduduk Tanah Melayu beragama Islam. Kebanyakkan mrk mahu mengadakan hubungan dgn neg2 Islam oleh itu kerajaan telah memberi perhatian kpd pendirian pengundi Islam dlm soal menggubal dasar luarnya.


3.    Kedudukan Negara

Kedudukan neg dr segi geografi adalah sgt  trategik. Kedudukan ini telah membolehkannya mengawal perjalanan dan persimpangan laut, antara lautan Pasifik dgn lautan Hindi

kedudukan ini menyebabkan Malaysia mengikuti dasar luar yg bebas dan berkecuali dan sentiasa berusaha mnejadikan rantau ini aman bebas dan berkecuali.

4.    Kepimpinan

Kerajaan Perikatan di bawah Tunku Abdul Rrahman lebih mementingkan hubungan dgn Amerika Syarikat yg mengikuti dasar anti-komunis. Neg kita baru shj merdeka dan memerlukan bantuan Amerika utk memerangi komunis.

Wbgmnpun soal pertahanan Tanah Melayu pd masa itu di bwh tjb Inggeris ini adalah krn tanah Melayu pd ms itu menandatgni perjanjian pertahanan dgn Britain






5.    Keselamatan Negara

Dari segi keselamatan, neg kita perlu mengelakkan sebarang ancaman dr neg2 luar. Oleh itu neg kita memerlukan dasar luar yg dpt mengekalkan hubungan yg baik dgn semua neg.

Misalnya ancaman ke atas keselamatan neg dlm bentuk ancaman dadah. Kekacauan politik di Indo-China juga mempengaruhi dasar luar neg kita. Malaysia menentang pendudukan Vietnam di Kampuchea da usaha2 kuasa besar utk mengugat kestabilan di Asia Tenggara.

6.    Struktur Politik Negara

Sebagai sebuah neg yg mengamalkan sistem demokrasi berparlimen, Malaysia mementingkan demokrasi, kebebasan dan kemakmuran rakyat. Seiring dgn itu dasar luar neg memberi penekanan kpd prinsip2 kebebasan manusia dan keamanan serta menentang segala bentuk penjajahan dan penindasan dlm kalangan masyarakat antarabangsa.

7.    Hubungan Diplomatik.


Dasar luar MAlysia menitikberatkan hubungan diplomatic dengan negara2 lain di dunia. Malaysia mengadakan hubungan diplomatic dgn pelbagai neg di dunia di Asia, Afrika, Amerika dan Eropah kecuali Israel.

8.    Institusi Antarabangsa.

Malaysia sentiasa menyokong pertubuhan PBB dlm byk perkara. Malaysia menyertai beberapa agensi PBB, antaranya UNESCO, UNCTAD, WHO.


Selain itu Malaysia memainkan peranan aktif dlm pertubuhan pergerakan neg2 Berkecuali(NAM) , perubuhan Komanwel dan pertubuhan neg2 Islam OIC usaha-usaha ini mnunjukan dasar luar Malaysia dibentuk untuk memupuk semangat kerjasama dan perpaduan antara bangsa .

Kesimpulan

Terbukti dasar luar Malysia memang berkesan kerana sejak medeka sehingga 1963 neg kita tidak pernah berkonflik dgn mana2 kuasa besar dunia krn dasar kita yg tidak menyebelahi mana2 pihak.


♥ Thank for reading ♥

No comments:

Post a Comment