Thursday 22 September 2011

Setelah mencapai kemerdekaan, Malysia telak menanggotai PBB sbg pengiktirafan terahadap kedaulatannya. Bincangkan peranan dan kepentingan yg diperoleh Malaysia setelah menanggotai badan dunia tersebut.

Tema 4


Soalan 10

Setelah mencapai kemerdekaan, Malysia telak menanggotai PBB sbg pengiktirafan terahadap kedaulatannya. Bincangkan peranan dan kepentingan yg diperoleh Malaysia setelah menanggotai badan dunia tersebut.

Pengenalan

PBB ditubuhkan pdJun 1945 di San Francisco dan mula beroperasi pd oktober 1945. atujuan utama PBB adalah utk mewujudkan keamanan serta keselamatan dunia dan menjalin kerjasama antarabangsa . Disamping itu PBB juga bertujuan menggalakkan pembangunan eko dan social di setiap Negara anggota. PBB juge bertujuan melindungi hak2 asasi dan kebebasan manusia  tanpa mengira bangsa agama bahasa and warna kulit. Malysia telah diterima oleh Majlis perhimpunan sbg anggota PBB pd th 1957.

Isi

A.   Peranan

1.    Memulihkan keamanan

Tahun1959 Malaysia dan Ireland menaja satu usul untuk mengutuk tindakan Republik Rakyat China menceroboh dan melanggar hak asasi rakyat Tibet. Selain itu Malaysia mengutuk tindakan mana-mana kuasa besar atau Negara lain yg menceroboh neg kecil.

2.    Menghantar tentera pengaman

Oktober 1961 pasukan tentera Malysia telah dihantar utk menyertai pasukan pendamai PBB ke Congo bagi menamatkan Perang saudara serta mengekalkan keamanan di situ. Malysia telah diminta PBB utk memberi sumbangan ketenteraan sbg pasukan pengaman dunia bagi memulihkan keamanan di Congo

3.    Mengecam Dasar Apartheid

Pemimpin2 Malaysia telah membangkitkan kesedaran antarabangsa terhadap isu yg berkaitan dgn dasar Apartheid.

4.    Mengemukakan Cadangan

Malaysia telah mengemukan cadangan utk mengatasi masalah sejagat spt dadah kemiskinan negara2 anggota , isu Antartika dan pelarian Vetnam.

B.   Kepentingan.

1.    Bantuan Kesihatan
WHO telah memberi bantuan dlm bidang kesihatan dgn menghantar pakar-pakar perubatan, pegawai2 kesihatan serta memberi pelbagai bantuan utk meningkatkan taraf kesihatan di Negara kita.

2.    Bantuan Kepakaran Pertanian
FAO telah menolong kita menambahkan lagi pengeluaran makanan terutamanya pengeluaran padi. Malaysia telah mendapat bantuan dlm bentuk kewangan dan kepakaran

3.    Bantuan Pinjaman
Bank Dunia memberi pinjaman untuk membiayai projek pembangunan tanah dan lain2 cyh pembinaan jalanraya dan Jambatan P. Pinang

4.    Bantuan Pendidikan
UNESCO telah memberi bantuan spt menghantar pakar-pakar pendidikan ke Malaysia utk memberi bantuan khidmat nasihat ke atas rancangan pelajaran Malaysia. UNESCO juga membantu Malaysia menubuhkan sebuah maktab teknik di Ipoh. Disamping itu menghantar pegawai penyelidikan sains utk membantu bidang penyelidikan sains di neg kita.

Kesimpulan
Malaysia merupakan neg yg aktif dlm melaksanakan aktiviti PBB. Penyertaan Malaysia dlm PBB byk membantu neg dari sudt kepentingan eko, politik dan social. Ini amat penting krn pd masa itu Malaysia baru shj mencapai kemerdekaan.




♥ Thank for reading ♥

No comments:

Post a Comment