Tema 4
Soalan 7
Bincangkan perkembangan sistem perhubungan pada abad ke-19 dan 20.
Pengenalan
Sebelum peluasan kuasa British di Tanah Melayu sistem perhubungan yg wujud mundur sekali. Cara-cara perhubungan yang digunakan ialah melalui sungai-sungai dan jalan-jalan kecil yang terdapat di hutan.
1. Perkembangan Jalan-jalan Keretapi abad ke 19 dan 20
a. Keretapi merupakan pengangkutan moden pertama sekali di Tanah Melayu. Jalan2 keretapi yg dibina telah mempercepatkan pengangkutan bijih timah dari kaw perlombongan dgn pelabuhan.
b. Jalan keretapi yg pertama d dibina oleh Sir Hugh Low, menghubungkan Taiping-Port Weld
c. Jalan2 lain ialah Tapah- Teluk Anson, Tapah- Ipoh
d. Frank Swettenhan bina jln keretapi KL- Bukit Kuda-Port Weld
e. 1892 menghubungkan KL- Rawang- Kuala Kubu Bharu dan Sg Besi.
f. Negeri Sembilan , Seremban- Port Dicson. Seremban ke Prai – Johor Bharu.
g. 1918 Perai- Bukit Mertajam, Sg Petani, Alor Setar dan Padang Besar.
h. Pantai Timur menghubungkan Gemas, bahau, Mentakab, Kuala Lipis, Gua Musang,
i. Tumpat dan Sg Golok.
2. Perkembangan Jalan Raya
a. Jalan raya yg pertama dibina utk menghubungkan :
i. kawasan bijih dan getah ke pelabuhan
ii. Jalan raya utama menghubungkan KL- Kuantan 1899
iii. Singapura- perils pd 1928
iv. Jalan yg menghubungkan terengganu dan Pahang ke Pantai Barat pd 1945
3. Perkhidmatan Perkapalan
a. Menjelang 1870 terdapat beberapa syarikat perkapalan yg menggunakan stim utk membawa hasil dr tanah Melayu ke Singapura.
b. 1890 Syarikat perkapalan Straits Steamship Company milik Belanda manjadi syarikat perkapalan yg penting.
c. Pelabuhan2 penting spt Port Swettenham, Port Dikson. Teluk Anson, dan Port Weld tempat persingghan utama.
4. Perkhidmatan Udara
a. Syarikat ini memulakan perkhidmatan antara Singapura , KL dan P.Pinang. Apabila Perang Dunia ke-2 meletus perkhidmatan ini ditamatkan.
b. 1930 dibina lapangan terbang di Ipoh , KL. P.Pinang, Taiping, Butterworth dan Alor setar.
c. Malayan Airways Ltd dibuka 1947
d. Lapangan terbang KL- 1946.
Kesimpulan
Kemajuan sistem perhubungan ini kebanyakan menguntungkan penjajah bukannya masyarakat tempatan kerana tujuan dibina ialah utk memudahkan mrk mengangkut bahan-bahan mentah ke pelabuhan utk dieksport ke negara lain.
No comments:
Post a Comment